2. Wymagane dokumenty:
- Osoba, która zamierza zawrzeć związek małżeński jest: obywatelem polskim, kawalerem, panną, rozwiedzionym, rozwiedzioną, wdowcem, wdową:
- dowód osobisty lub paszport (do wglądu)
- Osoba, która zamierza zawrzeć związek małżeński jest cudzoziemcem:
- dokument tożsamości (do wglądu)
- zaświadczenie o możności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą (wydane przez właściwy organ danego kraju - najczęściej urząd stanu cywilnego lub konsulat danego państwa) oraz odpisy z aktów stanu cywilnego w zależności od stanu cywilnego cudzoziemca wraz z ich tłumaczeniami na język polski przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości RP, tłumacza przysiegłego uprawnionego do dokonywania tych tłumaczeń w państwach członkowskich UE i EOG lub konsula. Jeżeli władze danego kraju nie wydają zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa można zwrócić się do sądu polskiego (wydział rodzinny sądu rejonowego) o zwolnienie z przedstawienia kierownikowi urzędu stanu cywilnego takiego dokumentu
- jeżeli cudzoziemiec nie posługuje się językiem polskim składane oświadczenia związane z zawarciem związku małżeńskiego odbywają się w obecności tłumacza lub biegłego
- Jeżeli małżeństwo zawierane będzie przez pełnomocnika:
- postanowienia sądowe ustanawiające pełnomocnika (wydaje wydział rodzinny sądu rejonowego)
3. Opłaty:
Opłatę za sporządzenie aktu małżeństwa uiszcza się w chwili złożenia dokumentów.
Małżeństwa zawierane w lokalu Urzędu Stanu Cywilnego:
- Opłata za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł.
Małżeństwa zawierane poza lokalem Urzędu Stanu Cywilnego:
- Opłata za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł.
- Opłata dodatkowa za przyjęcie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego - 1000 zł.
- Zamiar zawarcia małżeństwa cywilnego nupturienci dokonują osobiście przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego.
- Nie wcześniej niż 6 miesięcy oraz nie później niz miesiąc przed planowaną datą ślubu, narzeczeni zgłaszają się do urzędu stanu cywilnego z ważnymi dokumentami tożsamości wraz z innymi dokumentami jeśli to konieczne i składają zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa i uiszczają opłatę skarbową.
- Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego na wniosek narzeczonych może skrócić miesięczny termin oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego, jeżeli przemawiają za tym ważne względy.
- Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego na wniosek narzeczonych przyjmuje oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza lokalem urzędu stanu cywilnego , w obrębie Gminy Świątki, jeżeli wskazane we wniosku miejsce zawarcia małżeństwa zapewnia zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwa osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński. Za przyjęcie oświadczeń poza lokalem urzędu stanu cywilnego pobierana jest opłata dodatkowa w wysokości 1000 zł.
- Osoba, która w wyniku zawarcia małżeństwa zmieniła nazwisko, zobowiązana jest wymienić dowód osobisty.