1. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 463 z późn. zm.)

  • Ustawa z dnia 25 lutrgo 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2086.)

  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1000 z późn. zm.)


2. Wymagane dokumenty:

  • Osoba, która zamierza zawrzeć związek małżeński jest: obywatelem polskim, kawalerem, panną, rozwiedzionym, rozwiedzioną, wdowcem, wdową:

- dowód osobisty lub paszport (do wglądu)

  • Osoba, która zamierza zawrzeć związek małżeński jest cudzoziemcem:

- dokument tożsamości (do wglądu)

- zaświadczenie o możności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą (wydane przez właściwy organ danego kraju - najczęściej urząd stanu cywilnego lub konsulat danego państwa) oraz odpisy z aktów stanu cywilnego w zależności od stanu cywilnego cudzoziemca wraz z ich tłumaczeniami na język polski przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości RP, tłumacza przysiegłego uprawnionego do dokonywania tych tłumaczeń w państwach członkowskich UE i EOG lub konsula. Jeżeli władze danego kraju nie wydają zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa można zwrócić się do sądu polskiego (wydział rodzinny sądu rejonowego) o zwolnienie z przedstawienia kierownikowi urzędu stanu cywilnego takiego dokumentu

- jeżeli cudzoziemiec nie posługuje się językiem polskim składane oświadczenia związane z zawarciem związku małżeńskiego odbywają się w obecności tłumacza lub biegłego

 

     3. Opłaty:

    Opłatę za sporządzenie aktu małżeństwa uiszcza się w chwili złożenia dokumentów.

    • Opłata za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł.

    4. Termin i sposób załatwienia sprawy:

    • Zapewnienie do ślubu konkordatowego składane jest przed dowolnym kierownikiem urzędu stanu cywilnego w Polsce osobiście przez osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo.

    • Nie wcześniej niż 6 miesięcy oraz nie później niz miesiąc przed planowaną datą ślubu, narzeczeni zgłaszają się do urzędu stanu cywilnego z ważnymi dokumentami tożsamości wraz z innymi dokumentami jeśli to konieczne i składają zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa i uiszczają opłatę skarbową.

    • Osobom zamierzającym zawrzeć małżeństwo konkordatowe kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (2 egzemplarze) oraz formularz zaświadczenia stwierdzającego, że oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński zostały złożone w obecności duchownego (2 egzemplarze).

    • Wydane zaświadczenie ważne jest na terenie Rzeczypospolitej Polskiej przez okres sześciu miesięcy od dnia jego wystawienia i w okresie jego ważności winien być zawarty związek małżeński.

    • Obydwa egzemplarze zaświadczenia kierownika urzędu stanu cywilnego i wszystkie formularze zaświadczenia duchownego należy złożyć w parafii, w której nastąpi zawarcie małżeństwa.

    • Małżeństwo zostaje zawarte, gdy mężczyzna i kobieta zawierający związek małżeński podlegający prawu wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego w obecności duchownego oświadczą wolę jednoczesnego zawarcia małżeństwa podlegającego prawu polskiemu.

    • Duchowny po udzieleniu ślubu zobowiązany jest sporządzić zaświadczenie potwierdzające, że oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński zostały złożone w jego obecności i przekazać je do urzędu stanu cywilnego w okresie pięciu dni roboczych od dnia zawarcia małżeństwa. Dopiero po otrzymaniu zaświadczenia od duchownego kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza akt małżeństwa.

     


      5. Tryb odwoławczy:

      Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia wydania zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa lub sporządzenia aktu małżeństwa zawartego zgodnie z art. 1 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, powiadamia strony o odmowie sporządzenia aktu ze względu na naruszenie przepisów przez organy kościoła lub związku wyznaniowego (niedostarczenie dokumentów w terminie pięciu dni od daty zawarcia lub związek małżeński zawarty został po upływie ważności zaświadczenia wydanego przez kierownika urzędu).

      Osoby zainteresowane w ciągu 14 dni od daty otrzymania pisma od kierownika mogą wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego uzasadniają odmowę sporządzenia aktu małżeństwa. Jeżeli sąd podtrzyma ustalenia kierownika urzędu stanu cywilnego odmawiającego sporządzenia aktu małżeństwa strony nie mogą zawrzeć małżeństwo przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego.
        

      6. Miejsce załatwienia sprawy:

      Urząd Gminy w Świątkach, 11-008 Świątki 87

      Urząd Stanu Cywilnego, pok. nr 6.

      7. Uwagi:

      • W Urzędzie Stanu Cywilnego w Świątkach sporządzone zostaną akty małżeństw zawartych w kościołach i związkach wyznaniowych działających na terenie Gminy Świątki.

      • Małżeństwo zawarte poza Gminą Świątki zostanie wpisane do systemu rejestrów państwowych poprzez Urząd Stanu Cywilnego miejsca zawarcia małżeństwa.