W odpowiedzi na zapytanie odnośnie możliwości dowozu dzieci do szkół w ramach przewozów regularnych, czy regularnych specjalnych informuję, iż dowożenie dzieci do szkół uważamy za rodzaj przewozu regularnego specjalnego, ponieważ przewozowi podlega określona grupa osób ( tylko uczniowie szkół z terenu gminy Świątki). Ponieważ w celu wyłonienia firmy świadczącej tego rodzaju usługi został ogłoszony przetarg nieograniczony, to do przetargu mogą przystąpić oferenci spełniający warunki określone w SIWZ.

jednocześnie załączam do pisma wyjaśnienie ministra transportu w sprawie dowożenia gdzie ministerstwo sugeruje nawet że dowożenie do szkół powinno być traktowane jako przewozy okazjonalne ze względu na swą specyfikę.

 

 

 podpisano

Wójt Gminy Świątki

mgr inż. Janusz Sypiański

 

 

Wyjaśnienie MT

ze strony http://www.mt.gov.pl/article/transport_drogowy/informacje/article.php/id_art/817cf7625d503469fef6cd4e55652d2e

w zakresie przewozów regularnych specjalnych obejmujących dowozy dzieci do szkół

                Uprzejmie Państwa informuję, iż Ministerstwo Transportu w ostatnim czasie otrzymuje wiele sygnałów dotyczących problemów z realizacją art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym – w zakresie przewozów regularnych specjalnych obejmujących dowozy dzieci do szkół. Problem polega na nakładaniu przez Inspekcję Transportu Drogowego kar pieniężnych za brak zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych specjalnych dla przewoźników świadczących usługi przewozu dzieci i młodzieży do szkół - wyłącznie na podstawie posiadanych licencji.

                Wobec faktu, iż są to sprawy regulowane w drodze decyzji administracyjnych - Ministerstwo Transportu nie jest właściwe do rozstrzygania co do istoty tych spraw. Jednakże problem istnieje i wynika ze specyfiki przewozów, jakimi są przewozy dzieci do szkół. W transporcie tym występują sytuacje, w których przewozy nie spełniają przesłanek przewozu regularnego mimo ich cykliczności, gdyż odbywają się na podstawie umowy, a godziny odjazdów pojazdu ustalane są każdorazowo
z dyrektorami szkół, nie ma też ustalonego cennika opłat podanego do publicznej wiadomości. Ponadto wsiadanie i wysiadanie pasażerów odbywa się głównie poza przystankami i obiektami dworcowymi. Czynniki te uniemożliwiają przedsiębiorcy realizującemu przewóz sporządzenie dokumentów niezbędnych do uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych specjalnych. Zdaniem Ministerstwa Transportu taki przewóz można zakwalifikować jako przewóz okazjonalny, a wtedy dokumentem uprawniającym do jego wykonywania jest wyłącznie licencja.
Taka interpretacja nie zaprzecza założeniom przepisów ustawy o transporcie drogowym, wprowadzającym konieczność uzyskania zezwoleń, których intencją były przede wszystkim ochrona zdrowej konkurencji, ochrona praw konsumenta oraz bezpieczeństwo na drogach.
                Większość przewozów szkolnych ze względu na swą specyfikę, polegającą m.in. na odpowiednim oznakowaniu używanych pojazdów, przewozie wyłącznie określonej grupy osób uprawnionej do przejazdu oraz fakt, iż wsiadanie i wysiadanie pasażerów odbywa się głównie poza przystankami komunikacji publicznej - nie może stanowić konkurencji dla przewoźników w transporcie publicznym. Zachowana zostaje tu także zasada ochrony konsumenta, ponieważ fakt obowiązku przewozu wynika ściśle z umowy zawartej między przewoźnikiem a zleceniodawcą – gminą lub szkołą w imieniu gminy. Dla zachowania bezpieczeństwa specyficznego pasażera, jakim jest dziecko – dopuszczalne jest wsiadanie i wysiadanie poza przystankami komunikacji publicznej, z reguły odbywa się to maksymalnie blisko miejsca zamieszkania.
Informuję Państwa, że Minister Transportu zwrócił się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego, by wyspecjalizowane służby w trakcie kontroli uwzględniały omawiane powyżej uwarunkowania oraz specyfikę przewozów szkolnych, wskazał jednocześnie na konieczność elastycznego stosowania przepisów w uzasadnionych przypadkach.
                Z Państwa strony - w celu wyeliminowania w przyszłości kar pieniężnych wobec przewoźników, którzy nie posiadają zezwoleń na przewozy regularne specjalne, polegające na dowozie dzieci do szkół - konieczna jest współpraca w tym zakresie. Naszym zdaniem – współpraca ta powinna polegać na sporządzaniu umów
z przewoźnikami w sposób nie budzący wątpliwości, iż wykonywany przewóz nie jest przewozem regularnym, ze względów omówionych we wcześniejszej części mojego pisma.
Sporządzane z przewoźnikami umowy powinny zawierać elementy wskazujące, iż godziny kursowania autobusu szkolnego są ustalane elastycznie z dyrektorami szkół - zgodnie z potrzebami. Ponadto – z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad dziećmi podczas przejazdu – uczniowie wsiadają i wysiadają z pojazdu najczęściej poza przystankami komunikacji publicznej, ze względów bezpieczeństwa w miejscach wskazanych przez rodziców, przeważnie możliwie najbliżej miejsca zamieszkania.
Przedstawiając powyższe uprzejmie proszę o uwzględnianie przedstawionego stanowiska Ministerstwa Transportu w realizacji zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym w odniesieniu do przewozów szkolnych.